Galleri Falkenbergs Konstskola
Känslofönster, gouache på papper, 21 x 30 cm.

Urszula Dudzicka

Jag började utforska mitt och andras undermedvetna sedan jag utbildade mig till hypnoterapeut i 2022, och min konst är en ytterligare djupdykning in i min inre värld. Mina konstverk berättar en historia om min känslomässiga färd genom livet, med regelbundna inslag av förträngda eller bortglömda bitar av det förflutna som kommer upp till ytan. Jag gillar att tänka att de former som uppstår i mina verk är individuella varelser, delar av mig som jag kan sedan föra en dialog med under en hypnos.

Känslofönster beskriver mitt konstnärskap på makronivå. Verket uppstod i ett läge där jag behövde uttrycka en överväldigande mängd blandade känslor. Osäker på var jag skulle börja satsade jag på att uttrycka själva överflödet innan jag gick över till konkreta fall. Varje fönster i målningen kan ses som en emotionell ingång. Skamsen och Skvätt är däremot verk som handlar om specifika känslotillstånd.

Skvätt är ett exempel på hur jag provade andra uttryck än måleri i början av skolåret. Jag älskar hur gåtfull den är - det är ett fotografi av en skvätt kolsyrat vatten på mitt arbetsbord med en stark ljuskälla uppifrån. Skvätt är nära besläktat med Känslofönster, de skapades med några dagars mellanrum och handlar om samma bubblande, emotionella översvämning.

Jag inleder ofta min process med att blunda eller skissa med den icke dominanta handen för att låta mitt undermedvetna komma till tals. Därefter bygger jag på det med medvetna penseldrag för att utforska och förstå vad som pågår i min interna värld. Gouache är ett medium jag alltid återvänder till. Det är viktigt för mig att blanda färger från grunden, jag tror att det är så jag hittar till de känslor som vill uppenbara sig framför mig, att nyansen har en avgörande roll. Vissa verk dränks i tårar, en del skrynklas i ilska medan andra blir en sorts souvenir från stunder av klarhet eller aha-upplevelser.

e-post: dudzicka.urszula@gmail.com